Nooit Meer Olie Verversen
Een Beter Milieu Begint Met Een Peilstokchip

periodiek olie verversen onzin

juli 8th, 2010 by Leo

In het clubblad van de Fiat 850 Spider Club Holland jaargang 26 nr 3 van december 2008 verscheen een artikel dat ik u niet wil onthouden. Het geeft aan dat periodiek olie verversen onzin is als je niet weet wat je doet en waarom verversen nodig is. Olie verversen gaat gepaard met zoveel aannames, dat je als automobilist niet meer weet wat te doen. Ik kan alleen maar zeggen, ontdek zelf wat er feitelijk aan de hand is. Lees hieronder een stukje historie dat in feite nog heel actueel is.
http://artikel Fiat 850 club

Posted in Peilstokchip

3 Reacties

  1. A.J. Bezema

    Geachte belangstellenden,
    Misschien is het te gek voor woorden, maar het is inderdaad waar, dat het verversen van de motorolie, zoals dat door de fabrikanten worden voorgeschreven in feite niet nodig is. Tijdens mijn opleiding tot voertuighersteller bij de Koninklijke Landmacht, in 1977, is ons door de instructeur meegedeeld, dat het voor de oliemaatschappijen een dikke boterham verdienen is.
    Wanneer na de inrijperiode het oliefilter en motorolie vervangen is en men het oliepeil op de voorgeschreven niveau houdt kan men wel 100.000 kilometer rijden, eer men de olie weer dient te verversen. Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Met de peilstokchip, die ik binnenkort ga aanschaffen weet ik het zeker en kom ik niet voor kosten en verrassingen te staan.
    Wat voor een goed lopende motor belangrijker is zijn de klepspeling, luchtfilter en het ontstekingstijdstip. Dus wel op tijd het luchtfilter,de bougies, verdelerkap, rotor vervangen en de klepspeling (laten) afstellen.

  2. olie wissel/verversen - [ 306Forum.nl ]

    [...] helikopters (cynisch genoeg waaronder die ook op de boor eilanden vliegen) 1 ReactieA.J. Bezema30 augustus 2011 om 4:30 pm Geachte belangstellenden, Misschien is het te gek voor woorden, maar het is inderdaad waar, dat het [...]

  3. Olaf Dreessen

    Helaas wordt er voorbij gegaan aan het feit dat er sinds enige jaren een geforceerde drang is naar zuinigere motoren. Vele 10 tallen jaren kon je als monteur je klanten bedienen met een 15W-40 of 10W-40 olie met resp. API SF / CCMC G4 en API SG / CCMC G5 olie.
    Sinds de zuinigheids race is de rol van smeerolie in een geheel ander daglicht komen te staan. Smeeroliën zijn er in een groot aantal verschillende specificaties gekomen en dat is niet omdat de motorconstructeurs dit zo graag willen maar omdat een specifiek motorontwerp hier om vraagt. Smeren is veel kritischer geworden als ooit te voren. Denk bijvoorbeeld ook aan katalysatoren en roetfilters. Ook deze hebben bijgedragen aan de noodzaak tot nieuwe olie specificaties. Hierdoor zijn oliën ontstaan die bestaan uit een gebalanceerde samenstelling van basis oliën (waarvan de kwaliteit nauwelijks terugloopt) en additieven (die tijdens gebruik worden “opgebruikt” met andere worden, niet het eeuwige leven hebben). Een geheel andere situatie dus als pakweg 10 jaar geleden toen we nog allemaal een “one size fits all” olie gebruikten.
    Net zoals praktijktesten (uit het niet meer relevante verleden) hebben uitgewezen dat olie vervangen niet meer nodig is, is het tegengestelde net zo goed waar. VW’s (die zich bedienen van zgn. longlife service) met stukgelopen turbo’s excessief olie verbruik, sterke inwendige vervuiling, tikkende klepstoters en ga zo maar door geven een geheel ander beeld. Net zoals het beeld dat wordt geschets over oliefilters die het eeuwige leven hebben. Wellicht eens een oliefilter openmaken die ruimschoots de toegestane levensduur heeft overschreden. Veelvuldig zie je gescheurd filtermateriaal waardoor ongefilterde olie door het blok stroomt. Mijns inziens is niet verversen foute zuinigheid. Zelf koop ik olie en filters gunstig in in Duitsland en kan zo voor minder als €25,- waar 30.000 km rijden. Niet echt onoverkoombaar.

Reageer op dit bericht

Let op:In sommige gevallen moet een bericht eerst goedgekeurd worden door de beheerder. Het kan dan wat langer duren voordat een reactie geplaatst is.