Nooit Meer Olie Verversen
Een Beter Milieu Begint Met Een Peilstokchip

het belang van olie peilen

juni 12th, 2010 by Leo

Het belang van tijdig olie peilen

Te weinig olie in het carter is en blijft nummer 1 van de veroorzakers van motorschade.
Door het niet peilen en het niet op tijd bijvullen ( met goede olie) rijden er heel veel auto’s rond met een te laag oliepeil.

Als je niet te grote afstanden rijdt hoeft dat niet meteen een probleem te geven. Maar zodra de motor echt moet werken dan komt er te weinig olie in de lagers en door het gebrek aan koeling en smering vreet het lager in op de krukas. De krachten die dan op de aandrijfstang worden uitgeoefend zijn zo groot dat dit gegarandeerd schade tot gevolg heeft.

Bij te weinig olie wordt deze ook veel te heet en zou je dan in de motor kunnen kijken dan zie dat de zuigers een bruine en zwarte verkleuring laten zien. Dit komt door de oxidatie van de olie. Oxidatie betekent water in de olie en dus zuurvorming waardoor de smerende en beschermende kwaliteiten achteruitgaan.

Het kan zelfs zo zijn dat de zuigerveren en groeven waarin de zuigerveren op hun plaats gehouden worden vol zitten met lakafzettingen.

De kwaliteit van de olie speelt hierbij ook een belangrijke rol. Hoe beter de kwaliteit des te beter de olie bestand is tegen thermische (over) belasting. Regelmatig oliepeilen en het gebruik van door de fabrikant voorgeschreven motorolie is dan ook het advies en kan (grotere) schade voorkomen. Deze kan van verschillende merken zijn. Maar de fabrikant heeft doorgaans op verschillend punten de olie getest. Of laten testen.

Op het dashbord zit een verklikker lampje dat de aangaat wanneer de oliedruk te laag is. Dit kan zijn door te weinig olie of door het plotseling wegvallen van de druk door kapotte leiding of kapotte oliepomp. Ook kan het gebeuren dat het lampje zelf kapot is waardoor de storing niet doorgeven wordt. Dus altijd:
“Check het oliepeil en vul zo nodig bij”

Wat kunnen de oorzaken van een te laag oliepeil zijn?

Zonder hier uitputtend op in te gaan kun je je voorstellen dat lekkage de 1e zichtbare oorzaak kan zijn. Lekkage kan ontstaan doordat de aftapdop niet goed is aangedraaid!! (Mensen maken wel eens fouten. )  of de pakking niet is vervangen. Een lekkage als gevolg van een kapot carterdeksel. Met de toename van het aantal drempels in ons wegennet is dat niet uitgesloten. Heel veel vroeger hadden we last van kuilen in de weg en grote stenen.
Ook wanneer het carterdeksel er een keer is afgeweest moet deze, voorzien van een nieuwe pakking, goed vastgezet worden. Soms gebeurt het weleens dat de olievuldop niet goed gesloten is. Hierlangs kan ook olie weglekken.

De 2e oorzaak van een te laag oliepeil kan het olieverbruik zijn.
Verbruik van olie gaat omhoog als de ruimte tussen zuigerveren en cilinder te veel speling heeft en door de druk olie in de verbrandingsruimte gezogen wordt. Dat gebeurt zeker als in het begin te veel olie is bijgevuld. Je ziet dat dan aan de donkere walm aan de uitlaat het zg “pluimen”.

Olieverbruik ontstaat vaak als gevolg van vuil. Niet het vuil in de motorolie, maar het vuil en het zand dat langs een niet goed functionerend luchtfilter in de verbrandingskamer terechtkomt. Hier wordt het fijn gemalen tussen de zuiger en de cilinderwand en verlaat het via de uitlaat weer de motor. Een klein gedeelte komt in de motorolie terecht. Maar dan is het al te laat. De schade is al aangebracht. Dus kijk goed naar het luchtfilter, want vuil versnelt het slijtageproces.
Als de zuigerveren op zo’n manier mishandeld worden dan zijn ze binnen de kortste keren versleten en dan “zuipt” de motor olie en presteert slecht.
Vuil kan ook in de motor komen als er bij de montage onvoldoende “schoon” en niet zorgvuldig wordt gewerkt.

Posted in Peilstokchip, Zuurvorming, carterventilatie

Reageer op dit bericht

Let op:In sommige gevallen moet een bericht eerst goedgekeurd worden door de beheerder. Het kan dan wat langer duren voordat een reactie geplaatst is.